Thursday, May 3, 2012

Kinkakuji Templet!

I måndags var jag och min Japanska vän och kollade på templet Kinkakuji (The golden pavilion) ett oerhört känt tempel i Kyoto som har fasaden byggd av rent guld.
Det var oerhört fint att se det, men tyvärr var detta början på Golden week vilket innebär att alla japaner ska ut samtidigt. Detta resulterar då såklart i trängsel.

Trots denna trängseln var man ju tvungen att ta lite kort, dessa kort kan ni såklart se nedanför här







Efter att vi varit på Kinkakuji så bestämde vi oss för att dra in till stan och käka lite japansk mat.
Maträtten heter Okinomiyaki. Det var väldigt speciellt, men det är ungefär som japans typ av pannkakor, fast med valfritt kött i. Plus att man hade fisk "skinn" på och att det var lite mer "kladdigt" så man skulle kunna äta med pinnar.
I vilket fall som helst låter det ganska äckligt, men det var faktiskt gott!

Efter detta visade hon runt på lite fina ställen så jag kunde ta lite kort. Men dom korten får ni inte se idag hihi (härlig tease va? ;)


Sen vill jag bara tilllägga att vi börjar sakna era kommentarer, vi uppskattar era kommentarer och ni får gärna ge önskningar på om det är något speciellt ni vill se så ska vi försöka uppfylla era önskningar ^_^



11 comments:

  1. Asfina bilder! Och det är ju byggnaden som alla macdatorer har som bakgrund om jag inte minns fel! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag säger tack i Jens ställe! Coolt för övrigt det där med macbakgrunderna, det hade jag absolut ingen aning om isåfall (har säkert suttit vid macdatorer två gånger i mitt liv förvisso, men ändå kul att veta ;))

      Delete
    2. Tack love! :D
      Jag tror det är den ja, jag kommer inte ihåg exakt vilken bild det var men det är absolut inte omöjligt då det är världskänt detta templet! :D

      Delete
  2. Oh my vad tjusigt! Jag skulle gärna se hur det ser ut i affärer, internetcaféer och liknande. Finns det japanska tangentbord?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det! Vi tänkte absolut ta och fråga om vi kunde filma inne i vissa butiker, framförallt sånna där härligt nischade sådana men också vanliga grejer, det är rätt kul att se nämligen så.

      Japanska tangentbord finns det, de ser ut ungefär som de engelska fast de har en hel dröööös med hiragana utspridda överallt. Ett japanskt tangentbord har betydligt mer fyllda knappar med andra ord :)

      Delete
  3. Jag vill se bilder på mystiska insekter, ninjor och mer videos av byn, finns det något nattliv där? ställen för lek och plask? och vad är priset på alkohol?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Honestly så har vi nog knappt sett insekter här än. Inte i någon stor grad iaf. ^^

      Nattliv finns det absolut!
      Ställen för lek finns, plask har jag dock inte sett något.
      Priset på alkohol på barer etc är väl ungefär som sverige tror jag, peter är nog lite mer haj på detta.
      Vet att det är billigare att köpa i affärer här iaf. Såg en absolut vodka för halva svenska priset idag senast i en vanlig affär. ^^

      Delete
    2. Som Jens säger så är det faktiskt dåligt med insekter änsålänge, något vi bägge är ganska tacksamma för.

      Alkoholen däremot, den har vi sett mer av! På barerna är det strax under Sveriges mått, men det är ganska likartat och fortfarande en ganska tråkig historia. Men att köpa hem alkohol är en trevligare affär, herrejösses vad billigt allt är!

      Delete
  4. Jag vill veta lite mer om din vän!!!!! .....
    saknar dig <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vadå vill veta mer om min vän? xDDD

      Delete