Tuesday, April 17, 2012

Sushi smakar så himla gott här

Två dagar i skolan och vi börjar mer och mer inse vad sjutton vi gett oss in på. Skolan är indelad i lektioner på antingen för- eller eftermiddagen där de som har på förmiddagen är betydligt mer bevandrade inom språket än vad vi är (ja, vi går alltså på eftermiddagen). Jag och Jens hamnade p.g.a. lite tidigare erfarenheter med språket i olika klasser som har anpassat studietakterna ganska väl efter oss, men det ger oss bara mer möjligheter att träffa mer folk här så.

I Japan visar man ofta vad som bjuds på i resturangen
och den här hade ett litet extra fint skyltfönster.
Teramachi, ett köpcentrumslikande område i centrala Kyoto,
här hänger du om du är cool och hipp!
Lektionerna i sig innehåller till 95% japanska vilket är otroligt nyttigt faktiskt. Lärarna använder väldigt tydliga metoder och mycket bilder för att visa och förklara det mesta som går på japanska och det hela är ett väldigt nytt sätt att lära sig språk för oss då vi alltid har utgått från svenskan och sakta men säkert övergått till språket man lär sig, men nu är det rakt in i gröten som gäller!

Vi berättar gärna närmare vart stället ligger
om du infinner dig i Kyoto! ;)
Många människor har vi träffat också, idag fyllde en av de svenskarna vi går i skolan med år så vi begav oss ut i stan på äventyr och hittade ett sushiställe, en svindyr bar och en arkadhall. Sushin var mycket bättre än i Sverige (det var dessutom en billig sushiresturang). Baren vill jag inte prata om, det var med svenska mått mätt nästan pinsamt att gå in där och priserna var satta utefter månen. Alkohol finns i både bra och dåliga prissättningar bevisligen.


Sverigegänget! Från vänster: Marcus, Maria (födelsedagsbarnet)
och Filip.
Mer sverigefolk! Från vänster: Andreas, Carl, Jag (duhhh) och Muhammad.
Arkadhallen blev visserligen också ganska pinsam, för vad man än gav sig på fanns där en Japan som gjorde det hela tio gånger bättre, på precis allting. Det blir många 100-yen mynt om man ska börja ge dem på fingrarna i något av spelen där inne! Det var kul att få uppleva lite av den här kulturen som på senare år försvunnit nästan spårlöst från Sverige (med få undantag som på Liseberg). Mer sånt blir det och nästa gång ska vi få med lite material därifrån också! (som från allt, skriv i kommentarerna vad ni är extra sugna att se så ska vi försöka få med det).


14 comments:

  1. Väldigt intressant att följa er, hoppas ni orkar att fortsätta att skriva era upplevelser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltid lika roligt att höra och givetvis fortsätter vi skriva om våra upplevelser här med en så pass aktiv läsarbas som vi faktiskt har, ni äger! ;)

      Delete
  2. Förlorar du även i Puyo Puyo, Beatmania och andra musikspel Peter!? Isf är det bara att levla upp, TIME TO GRIND. Jag accepterar inte en verklighet där du inte är musikspelsguden!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puyo Puyo har jag aldrig varit särskilt bra på dessvärre men musikspelen brukar ju gå hem ganska bra. Taiko no Tatsujin och Pop'n music är spelen jag tänker levla inom här, den saken är klar! ;) En vacker dag blir det videos!

      Delete
    2. Jag menade ju Pop'n Music egentligen, vet inte varför jag skrev Puyo Puyo. Grekade i skallan gjorde jag. Efter lite om och men ska du slå japanerna. Du får göra en träningsvideo a lá Shounen, visa dom hur spelen ska spelas ;D.

      Delete
    3. Jag borde kanske kopplat det rätt direkt i vilket fall då, det gjorde jag verkligen inte i alla fall. Men ja, mer träningsvideos a lá shounen när jag är bäst sen! ;)

      Delete
  3. DANCEOFF!
    /Pelle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuck yeaahh! (fast jag undviker allt vad dansplattor heter i regel, jag startar en svettproduktion som heter duga när jag studsar omkring i takt till att Bemani-musik att det inte är värt det trots att det är hur kul som helst. Det finns för många andra musiklir som intresserar mig ;)

      Delete
  4. Jag vill se dig spöa en Japan i valfritt spel Peter, men det hade varit extra skoj om det var Puyo Puyo. Nu vet jag ju iofs inte vad du har för Puyo Puyo skills, du kanske har dolda talanger inom det spelet? Hoppas du hittar en "Pachislot Akumajo Dracula" maskin snart. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Challenge accepted! Dessvärre som jag precis skrev till Kajzer (piccolo_jj) så är jag sämst i världen på Puyo Puyo, eller jag är nog sämst i Japan i alla fall (vilket inte är sååå illa kanske). Men musikspel som sagt, där så!

      Och den där Pachislot Akumajo Dracula ska jag fortsätta leta efter, måste få se den :)d

      Delete
  5. Japanese bars are... terrible xp
    (Although I've never been to there so I don't know about it so much )

    ReplyDelete
    Replies
    1. What bad parts about japanese bars have you heard? :) And I don't think I mentioned that in the text, but it was more of an... western styled bar so that's probably why it was more expensive I guess. I don't know why whe even bothered going in there actually.

      Delete
  6. Dom borde fixa lite arkadhallar för det är kul men det är väl att i Sverige skulle de inte dra lika mycket folk så man skulle antagligen inte gå plus på det, tyvärr.

    Skönt att höra att dom riktiga japanerna kan sin sushi!

    Får hoppas jag får tid och pengar till att hälsa på er, men de går alltid att höras mer om det på något annat chatt program! Men som sagt skönt att livet leker för er i Japan och att ni har de sköj!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhja, det hade varit riktigt skoj men tyvärr så är det väl inte tillräckligt effektivt att starta igång något där. Det är dyrt i Sverige också, här får man mycket mer tid på grejerna för mindre pengar, väldigt typiskt allt annat i Japan öht! ;)

      Och japanerna kan sin sushi helt klart, den måste du absolut prova om du en vacker dag dyker upp här ^^

      Delete