Sunday, April 29, 2012

Kyoto, maiko och geishor!

Hej allihopa!

Ni får ursäkta att vi inte har uppdaterat så mycket och inte varit jätteaktiva här det sista. Men vi har haft sån otrolig torka på vad vi faktiskt ska uppdatera med.

Men nu börjar vi få tillbaks litegrann att uppdatera med så nu hoppas vi kunna få er lite glada!

Igår var jag och några klasskompisar på ett litet event som hölls i kyoto där man fick gratis se en maiko och en geiko(?) som hade en liten uppvisning! Självklart filmade jag detta och tog lite kort.


    Ni får ursäkta om det blev lite skakigt, jag filmade ganska länge så mina armar
                                        blev lite trötta haha!


I slutet av uppvisningen fick man ställa frågor till tjejerna som uppträdde. Dessutom fick man utmana dom i ett spel som ser väldigt lätt ut men som antagligen är väldigt svårt och kräver oerhört koncentration. Spelet kan ni se här neranför!






Det är lite svårt att förklara via text hur spelet ska spelas. Men jag hoppas ni förstår ungefär vad den går ut på. Annars kan ni kommentera och fråga så ska jag försöka förklara ändå.









6 comments:

  1. Jadu, det var inte direkt någon fart i musiken. :) Är detta något som många uppträder med fortfarande eller är det mer för att visa en "historisk" sida?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte någon fart någonstans nej. Jag tror nog det handlar mest om att bevara den gamla traditionen faktiskt!
      Dock tror jag detta evenemanget var gjort för utlänningar eftersom man fick ställa frågor och sånt till dom. Det var iaf väldigt kul att få se det :)

      Delete
  2. Sebbe från skara29 April, 2012 14:01

    Haha såg kul ut med den leken mot geishan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var ganska kul att se på faktiskt!
      haha
      men det är nog mycket svårare än det såg ut.

      Delete
  3. Den där geishan påminner mig om Pokemon-spelen faktiskt! Ser ut att vara en rolig tävling även att jag inte riktigt förstår konceptet :)!

    ReplyDelete
  4. jag vill spela spelet!! vi får göra det när du kommer hem :D

    ReplyDelete